Stichting Restauratie Garrelsorgel Purmerend

a20000510gb

Home
Home (OUD)
Restauratie foto's
Nieuws
Comité van aanbeveling
Meest gestelde vragen
CD
Artikelen
Documentatiemap
Sitemap
get Acrobat Reader voor

Vorige ] Omhoog ] Volgende ]

 
Jan Jongepier
Jan Jongepier, bij het Garrelsorgel in 1976.
Foto Gemeente Furmerend

Wandelen langs historische orgels

PURMEREND - Organist Jan Jongepier opent vrijdag 12 mei om 16.00 uur de tentoonstelling Garrels in onderdelen - Historische orgels in Purmerend in het Purmerends Museum aan Kaasmarkt 20 (in het oude stadhuis). Zaterdag is er vanaf 14.00 uur een gratis wandelconcert langs de drie orgels die de Marktstad rijk is en bespeeld worden door Jan Albert Jong, Marja van der Ploeg en Jaap Kolstein.

De wandeling begint in de Nicolaaskerk aan de Kaasmarkt. Vervolgens wordt het orgel in de trouwzaal van het oude stadhuis bespeeld en tenslotte dat van de Lutherse kerk aan Hoogstraat. Aanleiding voor de expositie die van zaterdag 13 mei tot en met zondag 22 oktober te zien is, is de restauratie van het uit 1742 daterende Garrelsorgel dat sinds 1976 ligt opgeslagen in de bij orgelbouwer Flentrop in gebruik zijnde Hervormde kerk te Assendelft. Het is een van de meest gaaf bewaard gebleven Barokorgels van ons land. Er wordt internationale belangstelling verwacht, zodat de zaalteksten daarom ook in het Engels vertaald.

Rudolph Garrels (1674-1750) was afkomstig uit het Oostfriese Norden (Duitsland). Na zijn opleiding vestigde hij zich als zelfstandig orgelbouwer in Leiden en later in Den Haag. In 1732 bouwde hij zijn meest bekende orgel, dat van de Groote Kerk te Maassluis. Tien jaar later kwam het nieuwe instrument van de toenmalige Grote Kerk aan de Kaasmarkt gereed. Garrels gebruikt de pijpen van het vroegere, 17de-eeeuwse orgel. Een Noord-Duitse uiterlijk werd verenigd met een Hollandse klankkleur. Naast de bijzondere klank heeft het Garrekorgel, door het bezit van bijna alle oorspronkelijke pijpen, ook een grote, historische waarde en is het een 'wegwijzer' bij het bestuderen van geluiden en klanken uit die tijd.

Opmerkelijk is dat het ornamentwerk, uitgevoerd in Lodewijk XIV-stijl, bewaard is gebleven. Op het orgel is een opengewerkte ajourrand aangebracht. Zelfs de volledig kleurstelling van bijna 260 jaar geleden is nog onder de huidige verflaag op de kas aanwezig.

Na de afbraak van de hallenkerk in 1850 werd het instrument drie jaar later in de Koepelkerk geplaatst. In 1976 werd het Garrelsorgel verwijderd om de verbouwing van de kerk tot cultureel centrum mogelijk te maken. Sindsdien ligt het opgeslagen bij Flentrop. De Stichting Restauratie Garrelsorgel, Noorderweg 165 te Wijdewormer zet zich in om fondsen te verwerven voor de restauratie en terugplaatsing in de kerk, waardoor Purmerend er een monument van nationale allure bij zal krijgen. Het startkapitaal werd verkregen uit de nalatenschap van historicus Jan ten Cate, tot zijn dood voorzitter van de inmiddels ruim 1.400 leden tellende Vereniging Historisch Purmerend (VHP).

De tentoonstelling bevat oude documenten, prenten en recenter fotomateriaal die een goed beeld geven van het orgel. Uniek is de aanwezigheid van authentieke onderdelen, waaronder een blaasbalg uit 1703, een handklavier uit 1853, registerknoppen, diverse pijpen en een deel van eerdergenoemde ajourrand. Daarnaast geeft de expositie een historisch overzicht van de overige zes orgels van Garrels' hand. De orgelbespeling van komende zaterdag wordt om 14.00 uur uitgevoerd door Jan Albert Jong op het Witte-orgel (1864) in de Nicolaaskerk. Hij speelt Preludium en Fuga in G uit Opus 37 van Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) en Suite in d van Léon Boëllmann (1862-1897).

Om 14.45 uur speelt Marja van der Ploeg op het Bätzorgel in de trouwzaal van het oude stadhuis The Spanish Paven van John Bull (1562-1628), Alman, Pavana en Galiarda van Thomas Morley (1557-1602), La Volta, Alman en The galliarde to the nynthe pavian van William Byrd (1534-1623), alsmede Canzona Quatra en Cappriccîo sopra la Girolmeta van Girolamo Frescobaldi (1583-1643). Achter het Van Dam-orgel in de Lutherse kerk neemt Jaap Kolstein plaats. Hij brengt Preludium en Fuga in e kl. BWV 555 (uit 8 Kleine Preludien und Fugen) en Fughetta in d kl. BWV 899 van Johann Sebastian Bach (1685-1750), variaties over Wer nun den lieben Gott läßt walten van Georg Böhm (1661-1733), A. no. 3 en b no. 9 uit 24 Fughetten strengen Stils für Orgel van Joseph Gabriel Rheinberger (1839-1901) en het Andantino a. no. 8 en Allegro b. no. 7 uit 35 Miniature per Organo opus 55 van Flor Peeters (1903-1986) ten gehore.

Van elk orgel is op de tentoonstelling een historisch overzicht en zijn bovendien de klanken te beluisteren. De openingstijden van het museum zijn: dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 16.00 uur, op zaterdag en zondag tussen 13.00 en 17.00 uur. De toegang is f 5,-. CJP-houders en 5- tot en met 12-jarigen betalen f 3,50. Voor groepen vanaf 20 personen geldt een reductie.

Gratis toegang hebben kinderen tot en met vier jaar, donateurs van het Purmerends Museum, leden van de VHP en de Vereniging Rembrandt.

 

Het Gezinsblad, woensdag 10 mei 2000
 

De Stichting Restauratie Garrelsorgel Purmerend heeft met de voltooing van de restauratie aan haar taakstelling voldaan en daarna zichzelf opgeheven. Rond de restauratie hebben we een beperkt aantal pagina's laten bestaan.

Voor beheer en exploitatie van het orgel is een nieuwe stichting opgericht. Ga voor actuele informatie naar www.garrelsorgelpurmerend.nl.

Laatste wijziging 26-04-2006. Site design PARVIS.