Stichting Restauratie Garrelsorgel Purmerend

a20000619rd

Home
Home (OUD)
Restauratie foto's
Nieuws
Comité van aanbeveling
Meest gestelde vragen
CD
Artikelen
Documentatiemap
Sitemap
get Acrobat Reader voor

Vorige ] Omhoog ] Volgende ]

 
Garrelsorgel Purmerend; klik om te vergroten Tentoonstelling vertelt verhaal opgeslagen orgel

Garrels in onderdelen

"Garrels in onderdelen" vertelt het verhaal van een achttiende-eeuws orgel dat al 25 jaar op een kerkzolder in Assendelft ligt opgeslagen. Met de tentoonstelling draagt het Purmerends Museum zijn steentje aan de herbouw van dit waardevolle instrument bij.

Door G. de Looze

Rudolph Garrels (1675-1750) legde in 1742 de laatste hand aan een drieklaviersorgel voor de Nicolaaskerk in Purmerend. Hij gebruikte voor het destijds 39 stemmen tellende instrument onderdelen een uit bestaand orgel, onder meer pijpwerk uit de vroege 16e eeuw, pijpen van Jacobus van Hagerbeer (1656) en van Gerard van Giessen (1703). De Amsterdamse orgelmakers Flaes en Brünjes bouwden het instrument in 1854 in de nieuwe Koepelkerk - de oude, gotische hallenkerk was vanwege bouwvalligheid afgebroken - op en wijzigden het op enkele punten.

In 1971 sloot de kerk haar deuren voor de eredienst. Het gebouw kwam in handen van de gemeente Purmerend, die in 1978 een cultureel centrum in de Koepelkerk vestigde. Twee jaar eerder waren de pijpen van het orgel in een kerk in Assendelft opgeslagen. Jan Jongepier, sinds 1953 bespeler van het instrument, had dus niets meer in Purmerend te zoeken.

Hoewel de rooms-katholieke parochie de kerk in 1989 in gebruik nam, bleef de orgelkas leeg. Dat gaat veranderen. Sinds vorig jaar is cle Stichting Restauratie Garrels-orgel eigenaar van het opgeslagen orgel. Doel is de benodigde gelden voor de restauratie - ruim 2 miljoen gulden - bijeen te krijgen.

Blaasbalg

De tentoonstelling in het Purmerends Museum doet de lotgevallen van het instrument uit de doeken en geeft informatie over de bouwer. "Garrels in onderdelen" toont authentieke onderdelen, onder meer orgelpijpen, snijwerk van een pedaaltoren, een blaasbalg waarin het jaartal 1703 is gekerfd, de klavieren uit 1853, registerplaten en registerknoppen.

Oude documenten, foto's, prenten geven een goed beeld van het Garrels-orgel. Ook andere historische orgels in Purmerend - het Witte-orgei (1864) in de Koepelkerk, het Bätz-orgel (1777} in het voormalige raadhuis, het Van Dam-orgel (1892) in de lutherse kerk krijgen aandacht. Kersverse opnamen van improvisaties van Jan Jongepier laten de klank van deze instrumenten horen.

"Garrels in onderdelen" is een bescheiden, informatieve en vooral leuke tentoonstelling. Ook niet-orgelkenners zullen vanwege de begrijpelijke toelichtingen met een tevreden gevoel huiswvaarts keren. Laten ze nog even hij de Purmerendse middenstand langsgaan. De aanschaf van orgelbrood en Garrelswijn brengt namelijk de restauratie van het vrijwel gaaf bewaarde orgel in de Koepelkerk dichterbij.

"Enige schaamte"

De stichting Garrels-orgel Purmerend heeft kortgeleden een cd met historische opnamen uitgebracht. In het tekstboekje erkent Jan Jongepier "met enige schaamte" dat tijdens zijn concerten in 1970 en 1976 "niet alles vlekkeloos is vertolkt." Hij zal doelen op een registratiefout en enkele missers.

De cd laat veel facetten van het instrument horen. Jongepier zegt niet te veel wanneer hij rept over ronde fluwelen fluitregisters, zingende prestantregisters, mooie tongwerken en een monumentaal vol werk: wat een juweel van een instrument. Wie dit hoogdravende taal vindt, moet eens luisteren naar de fluiten in het "Trio de flûtes" uit Guillains Suite de second ton en de prestanten in het koraalvoorspel "Vater unser im Himmelreich", BWV 737. De vele kleurschakeringen komen in Reinkens Choralfantasie "An Wasserflüssen Babylon" en in koraalvoorspelen van Buxtehude en Bach goed uit de verf.

Hoogtepunt van de schijf is de partita "Nun komm der heiden heiland" van Distler. In dit werk lijkt Jan Jongepier zich als een vis in het water te voelen. Energiek werkt hij zich door de partituur heen. De grandeur van het instrument komt in deze compositie tot zijn recht.

"Garrels in onderdelen" is tot 22 oktober 2000 in het Purmerends Museum, Kaasmarkt 20 in Purmerend, te bezichtigen. "Historische opnamen van het Garrels-orgel Purmerend door Jan Jongepier", VLS Records, SRGP01, is verkrijgbaar bij het museum. Tel. 0299-423755.

 

Reformatorisch Dagblad, 19 juni 2000
 

De Stichting Restauratie Garrelsorgel Purmerend heeft met de voltooing van de restauratie aan haar taakstelling voldaan en daarna zichzelf opgeheven. Rond de restauratie hebben we een beperkt aantal pagina's laten bestaan.

Voor beheer en exploitatie van het orgel is een nieuwe stichting opgericht. Ga voor actuele informatie naar www.garrelsorgelpurmerend.nl.

Laatste wijziging 26-04-2006. Site design PARVIS.